Met de trein en tram

Hardenberg krijgt stations

Tijd van burgers en stoommachines

Toen de eerste stoomtrein Gramsbergen binnenreed, zongen de schoolkinderen:

En we willen juichend zingen, als een groet aan de nieuwe tijd,
Die gelijk met de eerste spoortrein ons oude stadje binnenrijdt.

Als beloning mochten de kinderen meerijden naar Coevorden. Dat was het voorlopige eindstation van de spoorlijn Zwolle-Delfzijl, waaraan Gramsbergen, net als Hardenberg en Mariënberg nu ook een halte was.

Station Dedemsvaart-Staatsspoor

Voor 1905 konden de inwoners van Hardenberg ook wel met de trein. In 1865 was de halte Dedemsvaart-Staatsspoor geopend. Maar de afstand naar het station was 18 km: dat betekende een wandeling van zeker 4 uur! In 1885 werd er een stoomtram lijn aangelegd naar het station, die via het station via Avereest en Hardenberg naar Coevorden liep. Het duurde niet lang of ook Zwolle, Hoogeveen en Meppel konden met de tram bereikt worden.

Sneller reizen

De komst van de trein en tram zorgde voor een grote verandering in het leven van Hardenbergers. De trein en tram waren veel sneller dan reizen met paard en wagen of lopen. Met deze nieuwe vervoersmiddelen was je zo in Zwolle. En vanuit Zwolle kon je bijvoorbeeld naar Utrecht of zelfs Amsterdam reizen. Daar ging je voor de komst van de trein niet zo snel naar toe. Overal in Nederland werden spoorlijnen aangelegd. Daardoor werd Nederland steeds "kleiner".

Auto's en vrachtwagens

Rond 1900 ging het slechter met het tramvervoer. De spoorlijn Zwolle-Emmen werd steeds populairder. Ook gingen er meer auto's, bussen en fietsen rijden. In 1947 werd de laatste rit met de tram gemaakt. Hoewel er niet meer zoveel stations zijn als vroeger, worden de spoorlijnen tussen Zwolle en Emmen en tussen Mariënberg en Almelo nog steeds gebruikt.